hADIS Riwayat Ahmad dan Ibn Majah |
" Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam satu lubang dua kali."
(Riwayat Bukhari & Muslim)
i) Seorang mukmin yang sedar dan berjaga-jaga tidak akan
melakukan kelalaian dan boleh ditipu dua kali dalam perkara
yang sama.
ii) Oleh itu dinasihatkan apabila kita telah terlanjur melakukan dosa,
ii) Oleh itu dinasihatkan apabila kita telah terlanjur melakukan dosa,
hendaklah kita segera bertaubat (taubat nasuha) untuk tidak
melakukan dosa itu lagi kerana seorang mukmin yang sebenar
apabila melakukan dosa, dia merasakan seolah-olah berada
di bawah bukit, takut bukit itu akan jatuh ke atasnya.
Sedangkan orang yang selalu menderhaka (melakukan dosa)
melihat bahawa dosa-dosanya hanyalah seperti lalat yang lalu
di atas hidungnya.
iii) Di antara syarat-syarat yang menyebabkan taubat itu
iii) Di antara syarat-syarat yang menyebabkan taubat itu
diterima adalah:
a) Meninggalkan dosa yang dilakukan serta-merta.
a) Meninggalkan dosa yang dilakukan serta-merta.
Contohnya orang yang tidak melakukan sembahyang
mestilah kembali menunaikan sembahyang atau orang yang selalu
memakan rasuah hendaklah segera meninggalkan amalan
keji tersebut.
b) Menyesali dosa yang telah dilakukan di mana setiap kali
terkenangkan dosa yang pernah dilakukan itu dia akan menangis
kerana takutkan seksaan Allah S.W.T.
keji tersebut.
b) Menyesali dosa yang telah dilakukan di mana setiap kali
terkenangkan dosa yang pernah dilakukan itu dia akan menangis
kerana takutkan seksaan Allah S.W.T.
c) Bertekad tidak akan mengulangi dosa.
d) Mengembalikan hak kepada yang berhak. Ini adalah kerana seorang
d) Mengembalikan hak kepada yang berhak. Ini adalah kerana seorang
yang benar-benar ingin bertaubat, dia begitu mengharapkan
agar zaman lampaunya yang dipenuhi dengan dosa dapat
dikembalikan dan digantikan dengan kebaikan. Oleh itu jika dia
pernah merampas, mencuri atau mengambil hak orang lain tanpa
kerelaan dan keizinan tuannya maka hendaklah dikembalikan sama
ada ia berbentuk harta benda, wang ringgit dan sebagainya.
Namun sekiranya hak itu bukanlah sesuatu yang dapat dikembalikan
maka dia mestilah memohon perlepasan (kemaafan)
daripada orang tersebut.
e) Dalam tempoh masa- Iaitu sebelum seseorang itu didatangi ajal
e) Dalam tempoh masa- Iaitu sebelum seseorang itu didatangi ajal
di mana pada saat itu taubatnya sudah tidak berguna lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan