22 Julai, 2011

TAUBAT + ISTIGHFAR = ?

hADIS Riwayat Ahmad dan Ibn Majah
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :
" Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam satu lubang dua kali."
(Riwayat Bukhari & Muslim)
i)  Seorang mukmin yang sedar dan berjaga-jaga tidak akan 
    melakukan kelalaian dan boleh ditipu dua kali dalam perkara 
    yang sama.
ii) Oleh itu dinasihatkan apabila kita telah terlanjur melakukan dosa, 
    hendaklah kita segera bertaubat (taubat nasuha) untuk tidak 
    melakukan dosa itu lagi kerana seorang mukmin yang sebenar 
    apabila melakukan dosa, dia merasakan seolah-olah berada 
    di bawah bukit, takut bukit itu akan jatuh ke atasnya. 
    Sedangkan orang yang selalu menderhaka (melakukan dosa) 
    melihat bahawa dosa-dosanya hanyalah seperti lalat yang lalu 
    di atas hidungnya.
iii) Di antara syarat-syarat yang menyebabkan taubat itu 
     diterima adalah:
     a) Meninggalkan dosa yang dilakukan serta-merta. 
         Contohnya orang yang tidak melakukan sembahyang 
         mestilah kembali menunaikan sembahyang atau orang yang selalu    
         memakan rasuah hendaklah segera meninggalkan amalan 
         keji tersebut.
     b) Menyesali dosa yang telah dilakukan di mana setiap kali 

         terkenangkan dosa yang pernah dilakukan itu dia akan menangis 
         kerana takutkan seksaan Allah S.W.T.
     c) Bertekad tidak akan mengulangi dosa.
     d) Mengembalikan hak kepada yang berhak. Ini adalah kerana seorang 
         yang benar-benar ingin bertaubat, dia begitu mengharapkan 
         agar zaman lampaunya yang dipenuhi dengan dosa dapat 
         dikembalikan dan digantikan dengan kebaikan. Oleh itu jika dia 
         pernah merampas, mencuri atau mengambil hak orang lain tanpa 
         kerelaan dan keizinan tuannya maka hendaklah dikembalikan sama 
         ada ia berbentuk harta benda, wang ringgit dan sebagainya. 
         Namun sekiranya hak itu bukanlah sesuatu yang dapat dikembalikan 
         maka dia mestilah memohon perlepasan (kemaafan) 
         daripada orang tersebut.
    e) Dalam tempoh masa- Iaitu sebelum seseorang itu didatangi ajal 
        di mana pada saat itu taubatnya sudah tidak berguna lagi.

Tiada ulasan: