08 Julai, 2011

ANDAINYA ... Al Quran Berkata-kata

Holy Quran is my Name
Kitab Suci Al-Quran adalah namaku
I am a book in elegant prints
Aku kitab yang dicetak dengan cantik sekali
To know my name here are some hints
untuk mengetahui tentang aku ada beberapa petunjuk
High on a shelf, I am kept,
Aku diletakkan di atas rak yang tinggi.
Forgotten there, I am left.
Dibiarkan di sana, aku tertinggal dan dilupakan.
Sometime they put me on dirty places to dispel ghost and jinn as they said,
Terkadang aku diletakkan di tempat yang kotor, katanya untuk mengusir hantu dan jin.
And forgotten there, I am left too.
Dan di sana juga aku dibiarkan, tertinggal dan dilupakan.
With respect I do get lots of kiss after reading.
Dengan penuh kehormatan aku acap kali dicium setelah selesai dibaca.
But,
Tetapi,
My main point is what they always miss.
Pengajaran dan petunjuk utama yang ada padaku selalu dilupakan
Neglecting the message inside me.
Mereka mengabaikan pesanan yang ada padaku.
At times I am used for phony swear,
Ada ketikanya aku digunakan untuk bersumpah palsu,
My true use is very very rare.
Aku sangat-sangat jarang digunakan dan diperhatikan
A miracle I am that can change the world
Betapa ajaibnya aku boleh mengubah dunia
All one has to do is understand my word.
Yang semestinya mereka lakukan adalah memahami perkataanku.
So you musst read me, and learn me,
Justeru itu semestinya bacalah aku, pelajarilah aku.
Look what I must told to you.
Perhatikan apa yang harus aku katakan untukmu.
I have law
Aku memiliki hukum
I hhave wisdom
Aku memiliki kebijaksanaan
I have treasure
Aku memiliki sesuatu yang amat berharga.
So much so there is no measure.
Dan banyak yang aku miliki yang tidak boleh sesiapa pun menghitungnya
I'm your savior,
Akulah sebagai penyelamatmu,
I'm your guide,
Akulah pembimbingmu,
I'm from Allah the creator of universe
Aku diturunkan oleh Allah Yang Maha Pencipta Seluruh Alam
I was taught by our Prophet Muhammad p.b.u.h., and depended with tear and blood.
Aku diajarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan dipertahankannya dengan air mata dan bermandi darah.
Right from wrong is my fame,
Memperingati kebenaran  adalah kemasyhuranku,
So, you must read me, learn me, and told everyone the content of me.
Maka bacalah aku, pelajarilah aku, dan sampaikan isi yang ada padaku.
Because,
Sebab,
HOLY QURAN is my name.
AL-QURAN AL KARUM adalah namaku.

1. Maha berkat Tuhan Yang menurunkan Al-Furqaan kepada hambaNya (Muhammad), untuk menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam.

2. Tuhan Yang Menguasai pemerintahan langit dan bumi, dan Yang tidak mempunyai anak, serta tidak mempunyai sebarang sekutu Dalam pemerintahanNya; dan Dia lah Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu Dengan ketentuan takdir Yang sempurna.

Tiada ulasan: