12 Ogos, 2011

renungan ... BERNAZAR

PENGAJARAN :
1. Nazar disyariatkan oleh Islam dan diharuskan untuk menghampirkan diri kepada Allah SWT.


2. Perkara yang dinazar hendaklah merupakan perkara yang bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT di mana Islam tidak membenarkan umatnya bernazar dengan perkara yang telah diharuskan oleh syarak kerana perkara itu tidak membawa kepada pahala atau dosa bagi sesiapa yang melakukannya. Contohnya seseorang itu bernazar untuk makan, minum, tidur dan sebagainya. 


3. Perkara yang dinazarkan juga janganlah terdiri daripada kewajipan yang memang telah diwajibkan seperti bernazar untuk mengerjakan puasa di bulan Ramadhan dan sebagainya. 


4. Islam juga melarang kita bernazar dalam perkara yang makruh atau diharamkan seperti membunuh, berzina dan sebagainya. Ini adalah kerana bernazar untuk melakukan perkara makruh dan haram bukan lagi termasuk dalam perkara yang bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah malah perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah.


5. Selain itu adalah tidak sah hukumnya orang yang bernazar secara dipaksa.

Ciri-ciri pelajar gagal

1. Mempunyai sifat "malas" yang menjadi musuh 
    utama kejayaan.
2. Tidak bermotivasi.
3. Mempunyai tanggapan bahawa pelajaran belum 
    tentu memberi jaminan masa depan.
4. Menjadikan seseorang yang telah gagal sebagai 
    idola atau model.
5. Tidak bersedia menghadapi pembelajaran dalam 
    bilik darjah.
6. Tiada perancangan untuk belajar dengan berkesan.
7. Terpengaruh dengan rakan-rakan sebaya yang 
    menjurus ke arah perkara-perjara yang tidak baik.
8. Sentiasa menangguhkan masa untuk belajar 
    hingga ke saat-saat akhir peperiksaan.
9. Datang lewat ke sekolah dan selalu ponteng sekolah.
10. Gagal menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru.
11. Berangan-angan dan sering bermain-main dalam 
      bilik darjah.
12. Tidak mempunyai kelengkapan persekolahan yang  
      lengkap untuk proses pembelajaran.
13. Sentiasa bermasalah, suka mencari masalah dan 
      mendatangkan masalah di sekolah dan luar 
      sekolah.
14. Melibatkan diri dalam aktiviti yang tidak sihat seperti  
      melepak dengan rakan-rakan di bandar-bandar, 
      terlibat dengan kegiatan tidak bermoral.
15. Menjadikan kemiskinan penghalang kepada usaha 
      untuk berjaya dalam pendidikan.
16. Terlalu berserah pada nasib dan tidak mahu lagi 
      berusaha untuk mengubah dirinya.
17. Lebih banyak bergantung kepada ibu, bapa, 
      guru dan rakan-rakan untuk belajar. 
      Tidak boleh berdikari.
18. Tidak ada perancangan masa untuk belajar 
      seperti mengadakan jadual waktu.
19. Sentiasa beranggapan bahawa peperiksaan 
      dalam kelas adalah tidak penting.
20. Tidak menggunakan sepenuhnya perpustakaan 
      sebagai gedung untuk mencari dan 
      menambahkan ilmu.
21. Tidak sanggup mengorbankan masa, tenaga, 
      fikiran dan wang ringgit demi untuk pelajaran. 
      Pelajar seperti ini lebih sanggup menghabiskan 
      wang mereka untuk membeli majalah-majalah 
      hiburan atau komik kegemaran mereka.
22. Tidak menghormati ibu, bapa, guru, orang tua 
      dan rakan-rakan sekelas.
23. Mementingkan diri sendiri dalam apa sahaja 
      yang dilakukan termasuklah pembelajaran.
24. Gagal menunaikan tanggungjawab kepada Allah.
25. Menyalahkan nasib dan takdir jika berlaku 
      sebarang masalah. Namun tidak pernah mahu 
      menyalahkan diri sendiri.
26. Cepat putus asa dan kecewa apabila gagal.

Adab Belajar Mengikut Imam al-Ghazali


  1. iMendahulukan salam kepada guru dan bersalaman dengan bercium tangan sebagai tanda penghormatan - ikut jantina.
  2. Jangan banyak bercakap di hadapan guru.
  3. Jangan bercakap jikalau tidak ditanya.
  4. Jangan bertanya melainkan jikalau diarah oleh guru.
  5. Jangan menyangkal kata-kata guru.
  6. Jangan mengumpat pelajar lain.
  7. Jangan berbisik di hadapan guru.
  8. Jangan berpaling kiri dan kanan.
  9. Jangan menyoal semasa guru kepenatan.
  10. Berdiri apabila guru bangun (ketika guru keluar dan masuk).
  11. Dengar dengan khusyuk ilmu yang disampaikan walaupun diulang 1000 kali.
  12. Rujuk guru dalam memilih ilmu.
  13. Jangan duduk tempat guru.
  14. Jangan berjalan di hadapan guru kecuali darurat.
  15. Jangan ketuk pintu berulang kali hingga guru keluar menemuinya.
  16. Sentiasa mendapat keredhaannya dan jauhkan kemurkaannya.
  17. Muliakan anak-anak guru.
  18. Selalu berhubung dengan guru.
  19. Elakkan tidak menziarahi guru lebih 40 hari. Ini boleh mengurangkan keberkatan ilmu.
  20. Selalu mendoakan guru selepas setiap solat lima waktu.

    Semoga ianya berguna dan dapat diamalkan oleh murid-murid.

AMALAN PELAJAR CEMERLANG

1. Sentiasa menunaikan solat pada awal waktu.

2. Sentiasa membaca Al-quran sekurang-kurangnya satu jam sehari,paling malas satu muka sehari.(pelajar cemerlang tidak boleh malas ataupun segan).

3. Memulakan pagi anda dengan solat tahajjud,taubat dan berdoa serta membaca Al-quran walaupun sedikit (Qiamulail).

4. Membaca Al-Ma'thurat iaitu wirid serta zikir yang selalu diamalkan oleh Rasullullah s.a.w di waktu pagi dan petang.

5. Sarapan pagi dengan menu telur dan madu.

6. Jika ada masa terluang, rujuk nota ringkas dan lihat apa yang akan dipelajari hari ini.

7. Menumpukan perhatian semasa belajar. Belajar hanya niat untuk menuntut ilmu dan mencari redha Allah.

8. Menunaikan solat sunat Dhuha pada waktu rehat.Tidak makan pada waktu rehat (Sekiranya lapar alaskan perut anda dengan kuih atau air).

9. Tidur sedikit sebelum solat zohor dan makan tengah hari untuk mengelakkan mengantuk akibat Qiamullail.

10. Kalau tahan mengantuk lebih baik membaca atau melakukan tugas-tugas persatuan dan aktiviti-aktiviti lain.

11. Bersenam dan bermain selepas solat Asar atau melakukan aktiviti yang dapat mengeluarkan peluh.

12. Solat Maghrib pada awal waktu dan makan sedikit serta membaca Al-Quran atau mendengar kuliah Maghrib.

13. Belajar selepas Isyak kira-kira 2 jam.

14. Muhasabah diri sebelum tidur dan ingat kembali tentang apa yang dilakukan dalam sehari.

TIPS MERANCANG BELAJAR

SETIAP pelajar harus mempunyai perancangan belajar yang strategik iaitu menepati kehendak dan sasarannya. Perancangan yang strategik dapat menjimatkan masa, tenaga serta dapat belajar dengan lebih selesa. Berikut disenaraikan beberapa cadangan yang merupai langkah yang sepatutnya para pelajar lakukan sewaktu belajar. Ianya juga merupakan persediaan belajar setiap hari untuk sepanjang tahun.


Semak dan sekiranya anda belum mempunyai perancangan ini sila rancangkan segera. Para ibu bapa juga boleh membantu anak-anak dalam merangka perancangan ini. Bagai ibu bapa perancangan ini merupakan salah satu senarai atau "checklist" untuk membuat pemantuan anak-anak.

Berikut adalah langkah-langkah yang strategik yang harus dibuat oleh seseorang pelajar dalam rancangan belajar setiap hari.

1. Menyediakan Jadual Perancangan Masa Strategik (JPMS)
Jadual ini harus mempunyai ruang seperti MASA, PELAJARAN, TOPIK
Jadual ini perlu disediakan sebelum tiba waktu belajar iaitu contohnya sebelum 2.00 ptg. bagi hari sekolah. Atau sebelum 7.00 pg. pada hari cuti.
JPMS adalah merupakan matlamat pelajar pada hari tersebut.
Oleh itu masa yang ditentukan perlulah tepat. Contoh 2.30 ptg – 3.30ptg.
Pada ruang pelajaran dicatatkan nama mata pelajaran yang ingin diulangkaji kemudian disusuli pula dengan tajuk atau topik dan disertai dengan muka surat dan nombor soalan yang ingin dibuat. Contoh: Matematik, (pelajaran), operasi tambah (topik), ms. 34 soalan 1 –15.
Segala kerja rumah yang diberikan oleh guru juga boleh dimasukkan dalam JPMS ini.

2. Menyediakan nota belajar dalam bentuk peta minda.
Nota ringkas dalam bentuk peta minda adalah penting kerana ianya dapat memberi satu gambaran menyeluruh terhadap satu-satu topik.
Ianya membantu pemahaman dan dapat mengingat satu-satu topik dengan lebih cepat.
Pelbagai cara dapat dibuat peta minda ini. Bagi pelajar-pelajar sekolah rendah, peta konsep, pengurusan grafik adalah sesuai digunakan. Sila berhubung dengan cikgu untuk mendapat peneangan cara untuk membuat peta minda ini. Diseini disediakan contoh membuat peta konsep.
Peta minda yang telah siap harus disimpan dalam satu fail.
Dalam peta minda juga boleh dimasukkan fakta , huraian ringkas dan juga gambar.
Kebiasaannya peta minda dilakar pada topik-topik yang susah diingati.
Ianya juga boleh ditampal di dinding dalam bilik belajar agar ianya mudah dilihat dengan segera dan dapat diingat dengan cepat.

3. Menyediakan Lembaran Analisis Keperluan Kendiri (LAKE)
Ianya merupakan satu analisis atau rumusan sepanjang minggu pelajaran yang dipelajari di sekolah.
Tujuannya ialah mencatat dan mengenalpasti topik-topik dan juga bahagian-bahagian yang masih belum difahami yang telah diajar oleh guru sepanjang minggu.
Setelah dikenalpasti maka tindakan seterusnya dibuat sama ada bertanya pada guru, membuat latihan lanjutan dan sebagainya.
Dalam LAKE ini harus mempunyai ruangan seperti MATA PELAJARAN , TOPIK, ISI / HURAIAN , TOPIK/BAHAGIAN YANG TIDAK DIFAHAMI , & TINDAKAN.

Demikian tiga langkah perancangan kendiri yang harus dilakukan oleh setiap pelajar untuk menuju ke arah kecemerlangan.

JOM !!! Kita lakukan sekarang juga.
SEMOGA BERJAYA

6 orang yang mendapat doa para malaikat

Allah SWT berfirman : 
“ Sebenarnya (malaikat-malaikat itu) adalah hamba-hamba yang dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah-perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang di hadapan mereka dan yang di belakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafa’at melainkan kepada orang – orang yang diredhai Allah, dan mereka selalu berhati-hati kerana takut kepada-Nya.”
*(QS Al Anbiyaa’ 26-28)

Berikut adalah senarai orang-orang yang mendapat doa oleh para malaikat:

1. ORANG YANG TIDUR DALAM KEADAAN BERSUCI.

Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa ‘Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci‘”
*(Hadith ini disahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Sahih At Targhib wat Tarhib I/37)

2. ORANG YANG MENUNGGU SOLAT.

Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah salah seorang di antara kamu yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia”
* (Sahih Muslim no. 469)

3. ORANG YANG BERADA DI SAF HADAPAN KETIKA SOLAT.

Imam Abu Dawud dan Ibnu Khuzaimah dari Barra’ bin ‘Azib ra., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat kepada orang-orang yang berada pada saf-saf terhadapan”
*(Hadith ini disahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Sahih Sunan Abi Dawud I/130)

4. ORANG YANG MENYAMBUNG SAF (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).

Para Imam iaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu berselawat kepada orang-orang yang menyambung saf-saf”
*(Hadith ini disahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Sahih At Targhib wat Tarhib I/272)

5. KETIKA SEORANG IMAM SELESAI MEMBACA AL FATIHAH.

Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Jika seorang Imam membaca ‘ghairil maghdhuubi ‘alaihim waladh dhaalinn’, maka ucapkanlah oleh kalian ‘aamiin’, kerana barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang lalu”
*(Sahih Bukhari no. 782)

6. ORANG YANG DUDUK DI TEMPAT SOLATNYA SETELAH MELAKUKAN SOLAT.

Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Para malaikat akan selalu berselawat kepada salah satu di antara kalian selama ia ada di tempat solat di mana ia melakukan solat, selama ia belum batal wudhu’nya, (para malaikat) berkata, ‘Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia‘”
*(Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir mensahihkan hadith ini)