08 Jun, 2012

SEDIKIT MASA .... intai siapa diri ini


























PEKAK MASJID... hebatnya kita, masjid sepelaung dari rumah, kita boleh buat dek je..malah kadang2 sengaja2 tinggalkan.. sedangkan sahabat Nabi, berusaha walau apapun keadaan.. kat mana tempat kita nanti ye.. Abdullah bin Umar al-Qawariri RA ia berkata:Aku sama sekali belum pernah lalai dari sembahyang Isyak berjemaah. Hanya di suatu malam aku kedatangan tamu, sehingga aku terlambat sembahyang isyak berjemaah. aku pergi ke beberapa masjid di Koto Basrah dan kudapati semua orang sudah sembahyang dan semua pintu masjid sudah tertutup. 
‘Akhinya aku kembali ke rumah dan aku ingat sebuah hadis yang mengatakan bahawa sembahyang jemaah lebih utama dari sembahyang bersendirian, dan berpahala 27 kali ganda. Maka aku pun sembahyang Isyak 27 kali. (4x 27 = 108 kali...)

Tiada ulasan: