09 Jun, 2012

PRASANGKA .... buruk dijauhi


Tanamkanlah prasangka benar baik selalu sesama insan manusia di atas bumi dunia khirat ALLAH SWT ini,agar Rohani hati sanubari kita menjadi benar baik d isisi ALLAH SWT dan sesama kita...kehidupan kita pun menjadi bahagia, aman sentosa, tenang dan saling berkasih-sayang kerana ALLAH SWT...demi syurganya yang INDAH....SUBHANALLAH......

::JAUHI PRASANGKA YANG KEJI, BURUK, HINA SESAMA ISLAM, DEKATKAN PRASANGKA YANG BENAR BAIK SESAMA INSAN, ITULAH AHLAK SIFAT TERPUJI DIRI, SUCI ROHANI HATI SANUBARI , KERANA KITA SEMUA MANUSIA YANG TIDAK LARI DARI MELAKUKAN KHILAF, SALAH DAN DOSA...lihatlah diri sendiri berbanding melihat keburukan orang lain...SubhanAllah...::

Syak wasangka adalah penyakit yang sangat merbahaya di dalam kehidupan. Apatah lagi jika prasangka ini berlaku di kalangan Muslim yang sama-sama berusaha untuk membawa perubahan dan kebaikan di dalam masyarakat dan negara.

semaklah firman Allah swt ini ,

Bismillahirrahmanirrahim بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَ

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah dari sangkaan buruk, keji, hina kerana sesungguhnya sangkaan buruk, keji, hina itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? Jika demikian keadaan mengumpat maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah,bertaubat lah kamu kiranya kamu bersangkaan buruk, hina, keji begitu ,sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha kasih-sayang.” 
( Surah Al-Hujuraat ayat 12 )


Tiada ulasan: