19 Jun, 2011

SINGGAH DI KEBUN KURMA

DI KEBUN KURMA ... belanja sakan !
Kesempatan yang terluang, kami dibawa melawat ke kebun kurma yang dipenuhi dengan pokok kurma yang sedang berbuah. Sempat juga merasa buah kurma yang masih hijau ..... pergh .... rasanya tak sama dengan yang masak. Nak rasa lazat atau tidak .... meh kito pogi kat sano .... ladang kurma
KHASIAT KURMA
1. Kaya dengan sumber zat besi, potassium, magnesium*, sulfur, kalsium selain pelbagai vitamin termasuk asid folik. ( Kandungan tinggi magnesium dalam kurma boleh mencegah barah. Amat jarang didengari puak Badwi  diserang barah kerana bergantung kepada kurma sebagai makanan utama mereka.)


2. Satu kilogram kurma memberikan 3,470 kalori kepada tubuh sebaik memakannya. Tenaga itu memuaskan selera makan, yang amat penting terutama ketika berbuka puasa.


3. Memakan kurma juga dikatakan memudahkan wanita bersalin.


4. Vitamin A dalam kurma dapat memperbaiki penglihatan dan menjadi penawar masalah tidak nampak pada waktu malam dan kekeringan mata serta mencegah penyakit mata.


5. Kurma juga penawar yang baik untuk masalah pening kerana ia mengawal pergerakan telinga. Disebabkan ia juga mengandungi zat besi dan kalsium, kurma juga penting untuk pembentukan tulang, gigi dan tisu otak.

Tiada ulasan: