25 Mei, 2011

MEMPERKASA IBADAH SOLAT


FIRMAN Allah SWT: “Apakah sebab kami masuk neraka? Jawab mereka: kami tidak mengerjakan solat.” (Surah Al Muddathir: 42-43), “Janji antara kami dengan mereka (orang kafir) ialah solat, barang siapa meninggalkan solat, maka ia benar kafir.” (Abu Daud, At-Tirmizi dan Nasai)

Beberapa hadis pula disebut menggambarkan betapa solat penting bagi individu bergelar Muslim. Solat juga bukan sekadar kewajipan tetapi sangat penting bagi membentuk peribadi dan jiwa positif umat Islam.

Yang nyata, ia bukan sekadar ibadat biasa kerana setiap pergerakan mengandungi berjuta manfaat dan kebaikan kepada manusia.
Pergerakan solat yang dilakukan berulang kali setiap hari mampu menghindar penyakit jasmani seperti lemah jantung, darah tinggi, sakit sendi, sakit tulang, sakit mata dan pelbagai penyakit fizikal lain.
Pun begitu, masih ramai tidak tahu dan benar-benar menghayati setiap solat dikerjakan. Paling menyedihkan, masih ada individu tidak tahu mengerjakan solat, malah individu yang tahu bersolat tetapi sengaja meninggalkan ibadat itu juga kian bertambah.

Oleh HIDAYATUL AKMAL AHMAD
hidayatulakmal@hmetro.com.my

Tiada ulasan: